Egyéb

Adj vissza valamit a közösségnek!

A jótékonyság magánügy. A jótékonyság közügy. Napestig lehetne vitatkozni mindkét állításról, melyik az igaz, de ehelyett inkább koncentráljunk a lényegre.

Magánemberként valóban senkinek semmi köze hozzá, hogy ki hogyan és mennyit segít a rászorulókon. Ugyanez egy cég esetében már nem igaz. Igenis közügy az, hogy a különböző vállalkozások mennyire gazdálkodnak felelősségteljesen, mit hagynak az utókorra, és milyen hatással vannak a közösségekre, amelyektől a megélhetésük függ. Ezért tartjuk fontosnak, hogy cégként, haszonélvezőként vissza is adjunk a társadalomnak. Amikor elindultunk, nem azt tűztük ki célul, hogy meggazdagodjunk, hanem azt, hogy maradandót alkossunk. Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ha olyan szolgáltatást nyújtunk, amivel elégedettek partnereink, ügyfeleink, akkor ügyesen gazdálkodva bevételre teszünk szert, a megélhetésünket köszönhetjük a rengeteg befektetett munkának.

Nyugodtan nevezhetjük magunkat szerencsésnek, hiszen azzal foglalkozunk, amiben hiszünk, amit mi alkottunk. Ilyenkor sem feledkezünk meg azokról, akik esetleg kevésbé szerencsés helyzetben vannak, akiken talán mi is segíthetünk. Nyitott szemmel járunk a világban, ezért tisztában vagyunk vele, hogy alaposan meg kell vizsgálni, melyik szervezet javára jótékonykodunk, hiszen sajnos rengeteg visszaéléssel találkozhatunk. Mi minden évben az SOS Gyermekfalut támogatjuk, mert tevékenységével reményt ad kilátástalannak tűnő helyzetekben, visszaadja a lehetőségét az álmok megvalósításának. Mert sajnos tudjuk, hogy vannak olyan gyermekek, akiktől még a lehetőséget is elvették, elveszik. Pedig lehet, belőlük lesznek a következő generációk vállalkozói, akik megváltoztatják közösségük, környezetük életét. Saját honlapjukon így fogalmaznak magukról:

"Mi kapcsoljuk fel az éjszakai fényt a sötét szobában, mi kenünk be minden horzsolást és hozzánk lehet szaladni, ha villámlik és hangosan dörög az ég. Mi továbbítjuk a leveleket a Jézuskának és tőlünk hallanak először az Óperenciás tengeren túli területekről, ahol a hétfejű sárkánynak és a bajba jutott királylánynak is éppen olyan a hangja, mint nekünk.

Mi gondoskodunk azokról a gyerekekről, akikről vér szerinti szülei nem tudnak."

Mivel mindannyian különbözőek vagyunk, ezért tiszteletben tartjuk azok véleményét is, akiket nem hatnak meg holmi érzelmek, csupán a szikár pénzügyi adatokat vizsgálják egy-egy döntés előtt. Számukra van egy jó "hírünk": a társasági adót is csökkenti a jótékonykodás, úgyhogy érzelmek nélkül, racionálisan gondolkozva is megéri jót tenni.

Online számla

Ne törje a kobakját azon, hogyan
használja a KOBAK-ot

A cégeknek, vállalkozóknak ekkortól kell a NAV-hoz beküldeni a 100 000 forint feletti ÁFA-értéket meghaladó számlákat a KOBAK-on, azaz a NAV Külső Online Bejelentő és Adatszolgáltató Keretrendszerén keresztül. Mindet digitalizálva, érvényesítve. Ez persze csak az első lépése egy hosszabb folyamatnak, amelynek a végén valószínűleg minden egyes számlát értékhatártól függetlenül hasonló módon kell majd lejelenteni az adóhatósághoz. Akik kézi számlatömböt használnak, azoknak is meg kell felelniük az előírásoknak, különben akár 500 000 forintos büntetést kell fizetniük. Ne feledjük azt sem, hogy a számlatömbős számlák adatait az érintett számlák esetében manuálisan kell előállítani a NAV előírásának megfelelő adatközlő dokumentumot, ez pedig egy jól működő vállalkozásnak begépelni még megterhelő is lehet.

Természetesen a felelősen gazdálkodó döntéshozóknak érdemes elektronikus számlázásra váltaniuk, ehhez pedig nagy segítség a NoPa. Az online rendszer segítségével ugyanis nem kell bíbelődni a számlákkal, a számolgatással, a digitalizálással, a szoftver mindent elvégez helyettük. Ezen túlmenően pedig cégünk non-stop ügyfélszolgálata gondoskodik arról, hogy mindig minden segítséget biztosítsunk, ráadásul a felvetődő nehézségeket is megoldjuk. A NoPa nem igényel külön beruházást, mindenféle már futó rendszerhez tud kapcsolódni, gördülékenyen beilleszkedve a mindennapokba, miközben fejleszti a hatékonyságot és nagy terheket vesz le a dolgozók, vezetők válláról.

A kezdetekhez jelentős támogatást nyújtunk, úgyhogy nincs szükség plusz beruházásokra, ráadásul az első hónapot a kölcsönös ismerkedésre szánjuk, azaz ingyenes próbahónapot kap ajándékba minden partnerünk. Ez egyrészt azt mutatja, hogy mennyire fontosak számunkra partnereink, és hogy tudjuk, termékünk megbízható, hasznos. Erre bizonyíték az is, hogy a próbahónap után még egyetlen partnerünk sem mondta vissza a szolgáltatást. Természetesen azokra is gondoltunk, akik egyelőre vonakodnak a szoftver használatától, nekik a számla digitalizáló szolgáltatásunkat ajánljuk, amelynek segítségével minden kézi számlát digitalizálni, időbélyegezni tudunk, ráadásul roppant olcsón.

2018. július 1. Egy újabb jelentős mérföldkő a digitalizált számlák történetében, de nem az utolsó, így aztán érdemes időben lépni.

Online számla

Nem váltok e-számlára mert nem tudom hol tárolni.

E-számla területünkön egyre gyakoribb problémaként merül fel a számlák tárolásának feladata. Kibocsátói oldalról már tudjuk a követelményeket így azzal most nem foglalkozunk. Leginkább a számlázási szolgáltatónk vagy a saját fejlesztési csoportunk feje tisztában kell legyen vele. Befogadói oldalról jelentkezik a kötelezettség, hogy ezt a számlát elektronikusan a törvényben megszabott határidőig megőrizzük. Először is had kezdjem azzal, hogy az e-számla jó nem a NAV nem az állam és nem is a szolgáltatók találták ki, hogy minket bosszantsanak. A technológiának engedjünk utat! Nem azért fejlődik a világ, hogy minket akadályozzon hanem azért, hogy segítsen. Nemrég voltunk egy rendezvényen ahol ugyanaz a témakör felmerült könyvelők körében, és innen pozitív és negatív élményekkel távoztam. A mérleg nyelve ott állt meg ahol, a könyvelés a munkáját egyenlőre csak papíron tudja hatékonyabban (tisztelet a kivételnek) végezni ezért az e-számlákat nyomtatva kéri. Természetesen ezt megtehetjük senki és semmi nem akadályoz bennünket. Ha a befogadásról kell döntést hoznunk és ebbe bevonjuk a könyvelőt is akkor ezt jó ha tudjuk. Az e-számlákat NAV ellenőrzés során elektronikusan kell felmutatnunk így a mi részünkről egyenlőre erre kell megoldást találnunk. Legegyszerűbb módja saját tárhelyünkre egy külön könyvtárba lementenünk vagy ftp szerverünkre feltöltenünk (4 másodperces művelet) amennyiben kell havonta CD-re kiírjuk így biztonsági másolatunk is lesz. Jó esetben a tárhely szolgáltatóval olyan szolgáltatási szerződést kötöttünk, hogy biztosítja a mentéseket akkor még ezt sem kell megtennünk. Ma már tömérdek felhőalapú tárhely is igénybe vehető így közvetlenül is tárolható a számla mindenféle körülmény nélkül. Az ellenőrzés során csak az elvet kell a NAV-val közölni ha az egy fájlkezelős FTP eléréses történet senkit nem fog zavarni. Meglátásom szerint ha minden rendben van a cégnél és nincs takargatni valónk akkor a NAV nem fog a törvény szigorával a legkeményebben lesújtani mert állományok között kell keresgélnie.

“Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy bizonyító erővel egyedül az elektronikus számla rendelkezik, tehát hiteles dokumentumként az elektronikus számlát kell megőrizni, függetlenül a fenti megoldásoktól, kiemelt szerepe van tehát az archiválásnak.”

Leginkább a PKI (időbélyeg+PDF) formátumú e-számlával foglalkozunk többet mert szerintünk ez a kezelhetőbb rendszer függetlenebb formátum. Az ügyviteli rendszer alkotója legyen bármilyen nagy is készítse fel a rendszerét hogy a kapott XML-t vagy olvasható PDF állományt automatikusan be tudja tölteni a felhasználó. Arról nem is beszélve (ahogy mi is csináljuk) az e-mailünket automatikusan fel kell tudja dolgozza a rendszer. Így egy EDI be áthalló felhasználó barátabb rendszert kell kapjunk.

Legutolsó sorban egy másik megoldás, hogy amennyiben a számla kibocsátójától, vagy annak számlázási szolgáltatójától kérjünk a megőrzési időig tárolási hozzáférést vagy ügyfélkapu hozzáférést így a számláinkat attól a szolgáltatótól bármikor bárhol letölthetjük. Természetesen, érdemes valamilyen megegyezést is kötnünk, hogy ne csak egy felhasználó nevünk és jelszavunk legyen.

Összességében nem értem miért van félelem az e-számlával kapcsolatban. Tény, hogy a papír alapú számlák ott vannak foghatóak és rajzolhatunk rájuk. De ha én otthon hagyom a számlámat bármilyen ügyintézés alkalmával, vagy a könyvelőm kéri akkor csak előkapom a mobilom bejelentkezem a NOPA-ba és fél percen belül elküldöm.

Fejlesztés

Videoton TV Computer - vérünkben van a fejlesztés

A héten a fejlesztési csoportban felmerült a kérdés ki mivel kezdte. Röpködtek a válaszok, 256 -s géptől egészen a C64-ig. De a Videoton-TVC iskolai számítógép győzött a BASIC-el. Ki ne emlékezne az oldalt futó piros sárga csíkokra. A szalagos betöltőre a beépített botkormányra. Az első mosolygós fejre amit fejelsztőként ki csaltunk a gépből. Áldozzunk újra a régi emlékek oltárán. A Videoton TVC az 1980-as évek második felében a Videoton által gyártott személyi számítógép, korabeli terminológiával iskolaszámítógép. Három változatban készült (32k, 64k, 64k+), amelyek a memória méretében és az alaplapjukban különböztek egymástól.

A Videoton 1984-ben vásárolta meg az Enterprise-t is tervező cég egyik régebbi modelljének licencét. Az új BASIC verzióba (V2.2) több új utasítás (POLIGON, RECTANGLE, ELLIPSE, AUTO, FKEY, RENUMBER, EXCEPTION) és jó pár hibajavítás is bekerült. Sajnos a korábbi programok jelentős része nem működött az új gépen, például ha egy olyan ROM-ban lévő rutin hívott, amelynek címe megváltozott, illetve a kép pixelei elmozdulhattak, mivel a logikai koordinátákat az új eljárás nem csonkítással, hanem kerekítéssel számolja át fizikai koordinátákra.

A géphez 40-50 programot lehetett vásárolni, többek között szövegszerkesztőt, levélnyilvántartót, a CP/M operációs rendszer TVC-re átírt változatát és Forth-ot. Mivel a cég az igen magas előállítási költségeket nem tudta csökkenteni, a Plus4 tömeges importja (Novotrade-Ápisz), valamint a Primo megjelenése – de leginkább a magánimport – miatt, három évvel megkezdése után a gyártás befejeződött. Aki esetleg nosztalgiázna akkor talál emulátort a http://tvc.homeserver.hu/ oldalán. Illetve egy két aukciós oldalon még rendes gépet is. Amennyiben lesz időnk valószínű mi is szerzünk, hogy adózzunk a régiek oltárán is.

Egy két kedvenc szoftver a végére:

Mr.Alex, Magyarország, Bányász, Golf, Hungaroring

Rendszerek

Kiber bűnözés - hódít a retro

Másodpercenként 2,5 millió támadásnak vagyunk kitéve világszerte. A Cisco tizedik alkalommal hozta ki biztonsági jelentését. Most már elemezik a biztonság üzleti hatásait is. Amennyiben egy vállalkozás elszenved egy támadást akkor nagyon komoly kár érte. Ügyfélvesztés, bevétel kiesés ez az ami minden vállalkozás rémálma. Csak a zsaroló vírusok hatására egymilliárd dollár kár keletkezet.

A tudatos cég építésnek köszönhetően már az IT és a biztonság két külön terület. Viszont még nagyon kevés a büdzsét fordítanak ezeknek az osztályoknak a finanszírozására, hogy megfelelően képzett szakembereket és eszközöket tudjanak alkalmazni.

Nincs új csak ismétlődő!

“Informatikai rendszerekbe betörni olyan egyszerű, mint egy telefonhívást lebonyolítani. Felhívsz egy tetszőleges cég telefonszámát és egyszerűen elkéred az egyik felhasználó nevét és jelszavát.”

A kiber bűnözők minden eszközt és módszert megragadnak ezek kihasználásához. Mostanában még azon sem nagyon gondolkodnak, milyen új technikákat vessenek be, ha még működnek a régi klasszikusok bőven alkalmazzák.

Az Adware (más néven reklámokkal támogatott program vagy reklámprogram) egy hirdetésre használt szoftver. Telepítés után promóciós tartalmakat jelenít meg többek között felugró ablakok, reklámsávok és szövegközi linkek formájában, azzal a céllal, hogy növelje a hirdetett weboldalak népszerűségét. Az e-mail üzenetek kétharmada a reneszánszát élő spam, aminek a 8 százaléka a rosszindulatú fajta. A kéretlen leveleket a leggyakrabban a nagy kiterjedésű bothálózatok végzik. Újból terjedőben a zsarolóvírusok, amelyek először 1989-ben jelentek meg a kiber bűnözők palettáján.

Komoly biztonsági kockázatnak vannak kitéve az olcsó IoT eszközök is, mert ezekre a gyártók biztonsági szinten nem sokat fordítanak.

A vizsgált cégeknél a biztonsági riasztásoknak csupán 56 százalékát elemzik ki, és a valós jelzések kevesebb mint felénél tesznek is ellene. Ez részben az akut munkaerőhiányra, részben arra vezethető vissza, hogy a biztonsági szakemberek megbíznak az általuk alkalmazott eszközökben.

Nálunk főként a zsarolóprogramok terjedése miatt egyre nagyobb a hajlandóság a biztonsági beruházásokra. Rossz hír ugyanakkor, hogy a hazai cégek biztonsági stratégiája még ma is sok esetben kimerül a tűzfalak frissítésében. A szakemberhiány nálunk is súlyos probléma, főleg az Európai Unió Általános Adatvédelmi Szabályainak (GDPR) jövő évi élesítése miatt.

Érdemes megválogatnunk milyen felhő alapú szolgáltatást választunk. Ahol nincs https, hiányzik a szerver oldali adat védelem és szabad regisztráció. Ha nincs lehetőség privát hálózaton belüli üzemeltetésre és kimondjuk azt hogy DMZ majd néznek ránk bután, akkor azonnal forduljunk vissza az ajtóból még ha az virtuális is.